Regulamin udziału w projekcie
Śląskie. Obserwatorium edukacji
realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021 – 2027, Priorytet FESL.06
Fundusze Europejskie dla edukacji, Działanie FESL.06.04 Strategiczne projekty dla obszaru edukacji,
Typ 3: Inicjatywy na rzecz badania potrzeb edukacyjnych
w województwie śląskim
§ 1
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- kandydacie/tce – należy przez to rozumieć osobę ubiegającą się o zakwalifikowanie do udziału w projekcie, na podstawie zasad określonych w niniejszym Regulaminie,
- Liderze projektu – należy przez to rozumieć Województwo Śląskie,
- projekcie – należy przez to rozumieć projekt „Śląskie. Obserwatorium edukacji” realizowany w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027, Priorytetu FESL.06 Fundusze Europejskie dla edukacji, Działanie FESL.06.04 Strategiczne projekty dla obszaru edukacji, Typ 3: Inicjatywy na rzecz badania potrzeb edukacyjnych w województwie śląskim,
- Realizatorze projektu – należy przez to rozumieć Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny „Metis” w Katowicach (ROM-E „Metis”),
- specjaliście ds. szkoleń – należy przez to rozumieć osobę wykonującą zadania związane z koordynacją realizacji szkoleń z ramienia ROM-E „Metis”,
- osobie uczestniczącej w projekcie (uczestniku/uczestniczce projektu) – należy przez to rozumieć kandydata/tkę, który/a po spełnieniu wszystkich wymogów określonych w niniejszym Regulaminie został/a zakwalifikowany/a do udziału w projekcie,
- wsparciu – należy przez to rozumieć szkolenia skierowane do uczestników/czek w ramach projektu,
- godzinie dydaktycznej – należy rozumieć 45 minut zegarowych.
§ 2
Przedmiot Regulaminu i informacje o projekcie
- Niniejszy regulamin określa warunki rekrutacji i zasady uczestnictwa w projekcie „Śląskie. Obserwatorium edukacji”.
- Realizatorem projektu „Śląskie. Obserwatorium Edukacji” jest Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny „Metis" w Katowicach – jednostka oświatowa Samorządu Województwa Śląskiego akredytowana przez Śląskiego Kuratora Oświaty.
- Biuro Realizatora projektu znajduje się w siedzibie ROM-E „Metis” przy ul. Drozdów 21, 40-530 Katowice.
- Celem projektu jest stworzenie i funkcjonowanie obserwatorium edukacyjnego, które będzie wspierać Samorząd Wojewódzki w identyfikacji wyzwań oraz podejmowaniu działań na rzecz usprawnienia i podniesienia poziomu edukacji w regionie, w tym lepszego adresowania interwencji w regionalnych programach operacyjnych.
- Projekt będzie realizowany do 30.06.2026 r. w następującym zakresie:
- Zadanie 1. Działalność Śląskiej Rady Edukacji (ŚRE) – organu doradczego o charakterze zespołu eksperckiego, reprezentującego wszystkie stopnie edukacji w regionie,
- Zadanie 2. Badania i analizy w obszarze edukacji – monitoring obecnego stanu edukacji w regionie oraz określenie jego potrzeb i kierunków rozwoju,
- Zadanie 3. Wsparcie kadr edukacji w regionie – szkolenia dla kadry oświatowej oraz opracowanie i udostępnienie materiałów edukacyjnych.
- ROM-E „Metis” jest odpowiedzialny za realizację Zadania 3. Wsparcie kadr edukacji w regionie.
- Adresy stron internetowych, na której projekt będzie promowany: www.slaskie.pl i www.metis.pl.
- Miejsce i zasięg realizacji projektu: województwo śląskie.
§ 3
Zakres wsparcia kadr edukacji w regionie
- Wsparcie, którym objęci będą uczestnicy projektu, jest współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Funduszu Europejskiego dla Śląskiego 2021-2027, budżetu państwa i budżetu Województwa Śląskiego.
- Wsparcie kadr edukacji w regionie będzie realizowane w dwóch obszarach tematycznych:
- Obszar I: realizacja edukacji włączającej,
- Obszar II: nowoczesne metody nauczania ze szczególnym wskazaniem na wykorzystanie narzędzi opartych o sztuczną inteligencję.
- Wsparcie kadr edukacji w regionie będzie miało formę:
- szkoleń dla 300 osób kadry zarządzającej oraz przedstawicieli organów prowadzących publiczne i niepubliczne szkoły, placówki oświatowe i poradnie psychologiczno-pedagogiczne z terenu województwa śląskiego w wymiarze 10 godzin dydaktycznych,
- szkoleń dla 400 osób kadry pedagogicznej publicznych i niepublicznych szkół, placówek oświatowych i poradni psychologiczno-pedagogicznych z terenu województwa śląskiego w wymiarze 47 godzin dydaktycznych (w tym 12 godzin dydaktycznych online),
- materiałów edukacyjnych w formie cyfrowej w postaci 2 e-poradników i 10 filmów wideo.
- Szkolenia stacjonarne zostaną przeprowadzone na terenie 4 subregionów województwa śląskiego w miastach: Bielsko-Biała, Częstochowa, Katowice, Rybnik.
- W trakcie szkoleń stacjonarnych osoby uczestniczące w projekcie będą miały zapewniony poczęstunek.
- Szkolenia online odbędą się na platformie ClickMeeting.
- Realizowane formy wsparcia są bezpłatne dla osób uczestniczących w projekcie.
- Realizator projektu nie ponosi kosztów dojazdu uczestników/uczestniczek do miejsca szkolenia.
- Wykaz szkoleń dla kadry zarządzającej oraz przedstawicieli organów prowadzących publiczne i niepubliczne szkoły, placówki oświatowe i poradnie psychologiczno-pedagogiczne:
- Obszar I: szkolenie pn. „Edukacja włączająca – praktyczne rozwiązania w przedszkolach, szkołach i placówkach”;
- Obszar II: szkolenie „Nowoczesne metody nauczania ze szczególnym wskazaniem na wykorzystanie narzędzi opartych o sztuczną inteligencję”.
- Wykaz szkoleń dla kadry pedagogicznej publicznych i niepublicznych szkół, placówek oświatowych i poradni psychologiczno-pedagogicznych z terenu województwa śląskiego w I Obszarze tematycznym:
- Moduł 1 (stacjonarnie) – zmiana postaw nauczycieli wobec edukacji włączającej w szkole.
- Przeciwdziałanie dyskryminacji w szkole.
- Tworzenie przyjaznego i motywującego środowiska uczenia się.
- Moduł 2 (stacjonarnie) – projektowanie wspierających procesów edukacyjnych w różnorodnej klasie.
- Strategie edukacyjne uwzględniające zróżnicowane potrzeby uczniów.
- Dobrostan społeczny i emocjonalny uczniów.
- Moduł 1 (stacjonarnie) – zmiana postaw nauczycieli wobec edukacji włączającej w szkole.
- Wykaz szkoleń dla kadry pedagogicznej publicznych i niepublicznych szkół, placówek oświatowych i poradni psychologiczno-pedagogicznych z terenu województwa śląskiego w II Obszarze tematycznym:
- Moduł 1 (online) – rozwój kompetencji cyfrowych ze szczególnym wskazaniem na wykorzystanie narzędzi opartych o sztuczną inteligencję (AI) w szkole.
- Wykorzystanie narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w edukacji.
- Kształtowanie krytycznego myślenia i odporności na dezinformację.
- Moduł 2 (online) – profilaktyka wiktymizacji dzieci i młodzieży.
- Profilaktyka wiktymizacji dzieci i młodzieży.
- Bezpieczeństwo i higiena cyfrowa.
- Moduł 3 (stacjonarnie) – nowoczesne metody nauczania.
- Nauczanie przyjazne mózgowi.
- Edukacja dla zrównoważonego rozwoju.
- Praca metodą projektu (STEAM, design thinking, flipped classroom) i eksperymentu.
- Moduł 1 (online) – rozwój kompetencji cyfrowych ze szczególnym wskazaniem na wykorzystanie narzędzi opartych o sztuczną inteligencję (AI) w szkole.
- Szczegółowy zakres tematyczny w Obszarze I obejmuje następujące zagadnienia:
- Strategie edukacyjne uwzględniające zróżnicowane potrzeby uczniów:
- Metody pracy z klasą zróżnicowaną.
- Przykłady dobrej praktyki w zakresie inkluzji w przedszkolu, szkole, placówce edukacyjnej.
- Zastosowanie technologii cyfrowych i narzędzi sztucznej inteligencji (AI) w edukacji włączającej.
- Tworzenie przyjaznego i motywującego środowiska uczenia się:
- Tworzenie inkluzyjnego środowiska w klasie.
- Dobrostan nauczyciela, czyli jak zadbać o siebie, żeby skutecznie pomagać innym.
- Dobrostan społeczny i emocjonalny uczniów:
- Tożsamość w tożsamości – mity i fakty rozwoju psychoseksualnego.
- Wspieranie dzieci sensytywnych w tym szczególnie wysoko wrażliwych.
- Elementy profilaktyki pozytywnej jako fundament zapewniający dobrostan uczniów.
- Przeciwdziałanie dyskryminacji w szkole:
- Kształtowanie postaw antydyskryminacyjnych jako warunek działań inkluzyjnych w szkole.
- Jak uczyć tolerancji, akceptacji, współdziałania.
- Inkluzja w praktyce:
- Zasady projektowania uniwersalnego w edukacji.
- Funkcjonowanie Specjalistycznych Centrów Wspierania Edukacji Włączającej – przykłady dobrej praktyki, formy wsparcia.
- Strategie edukacyjne uwzględniające zróżnicowane potrzeby uczniów:
- Szczegółowy zakres tematyczny w Obszarze II obejmuje następujące zagadnienia:
- Podstawy nowoczesnej edukacji:
- Nauczanie przyjazne mózgowi – podstawy neurodydaktyki.
- Edukacja dla zrównoważonego rozwoju.
- Rozwijanie kompetencji 4K (kreatywność, krytyczne myślenie, współpraca, komunikacja).
- Rola nauczyciela w XXI wieku.
- Innowacyjne metody nauczania:
- Praca metodą projektu – STEAM i design thinking.
- Odwrócona klasa (flipped classroom) w praktyce.
- Praktyczne przykłady nauczania przez eksperyment i doświadczenie.
- Edukacja poza murami szkoły.
- Kształtowanie kompetencji cyfrowego obywatelstwa:
- Rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci i młodzieży.
- Kształtowanie nawyków cyfrowej higieny.
- Bezpieczne i etyczne wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji (AI) w edukacji.
- Praktyczne przykłady wykorzystania technologii cyfrowych, w tym szczególnie AI, w edukacji.
- Profilaktyka wiktymizacji dzieci i młodzieży:
- Ochrona dzieci i młodzieży przed krzywdzeniem.
- Cyberbezpieczeństwo uczniów i nauczycieli.
- Wspieranie odporności na dezinformację.
- Podstawy nowoczesnej edukacji:
- Każda osoba uczestnicząca w projekcie otrzyma potwierdzenie nabycia umiejętności w postaci zaświadczenia z imieniem, nazwiskiem, datą i miejscem urodzenia oraz informacjami o tematyce i liczbie godzin szkoleń, w których wzięła udział.
§ 4
Kryteria naboru osób uczestniczących w szkoleniach
- W szkoleniu mogą wziąć udział osoby pracujące w szkole lub placówce systemu oświaty (kadra pedagogiczna, kadra zarządzająca) lub w administracji samorządowej (z wyłączeniem szkół i placówek systemu oświaty).
- Realizator przewiduje 300 miejsc na szkoleniach dla przedstawicieli kadry zarządzającej i administracji samorządowej (odpowiednio 250 i 50) oraz 400 miejsc na szkoleniach dla kadry pedagogicznej.
- Kandydaci będą kwalifikowani do udziału w szkoleniu na podstawie poniższych kryteriów:
- Kadra zarządzająca:
- zatrudnienie na stanowisku dyrektora lub wicedyrektora szkoły lub placówki oświatowej na terenie województwa śląskiego,
- przesłanie kompletu dokumentów rekrutacyjnych, o których mowa § 5.
- Administracja samorządowa:
- zatrudnienie na stanowisku naczelnika wydziału edukacji (lub innej osoby odpowiedzialnej za edukację) w organie prowadzącym szkołę lub placówkę oświatową na terenie województwa śląskiego,
- przesłanie kompletu dokumentów rekrutacyjnych, o których mowa § 5.
- Kadra pedagogiczna:
- zatrudnienie na stanowisku nauczyciela lub nauczyciela specjalisty w szkole lub placówce oświatowej na terenie województwa śląskiego,
- przesłanie kompletu dokumentów rekrutacyjnych, o których mowa § 5.
- Kadra zarządzająca:
- Kwalifikowalność uczestników/uczestniczek szkolenia będzie weryfikowana na podstawie dokumentów zgłoszeniowych, o których mowa w § 5.
- W przypadku spełnienia kryteriów wskazanych w ust. 4 o zakwalifikowaniu do uczestnictwa w szkoleniu decyduje kolejność zgłoszeń, z uwzględnieniem warunku określonego w ust. 2 .
- Osoby zgłoszone i spełniające kryteria udziału w szkoleniu w większej liczbie, niż zostało to wskazane w ust. 2 zostaną umieszczeni na liście rezerwowej.
- Zasady uczestnictwa w szkoleniu kandydatów z listy rezerwowej określa § 5 ust. 13 i 14.
§ 5
Zasady rekrutacji
- Rekrutacja uczestników/uczestniczek do projektu rozpocznie się w październiku 2024 r., a zakończy we wrześniu 2025 r. i będzie przebiegać dwuetapowo.
- pierwszy etap rekrutacji: na stronie internetowej www.metis.pl w zakładce dotyczącej projektu zostanie udostępniona karta zgłoszeniowa zawierająca takie dane jak imię i nazwisko, data i miejsce urodzenia, numer telefonu komórkowego, adres e-mail, kwalifikacje pedagogiczne, miejsce pracy, zajmowane stanowisko;
- drugi etap rekrutacji: osoby, które zostaną zakwalifikowane do projektu w dniu objęcia wsparciem (tzn. w dniu szkolenia) otrzymają do wypełnienia kartę udziału w projekcie „Śląskie. Obserwatorium edukacji” w wersji papierowej, zawierającą dane takie jak imię, nazwisko, obywatelstwo, PESEL/inny identyfikator, płeć, wiek w chwili przystąpienia do projektu, wykształcenie, kraj, województwo, powiat, gmina, miejscowość, kod pocztowy, telefon kontaktowy, adres e-mail, osoba obcego pochodzenia, osoba państwa trzeciego, osoba należąca do mniejszości narodowej lub etnicznej (w tym społeczności marginalizowanej), osoba bezdomna lub dotknięta wykluczeniem z dostępu do mieszkań, osoba z niepełnosprawnościami.
- Karta udziału w projekcie, o której mowa w ust. 1 pkt.2 stanowi załącznik nr 3 do niniejszego regulaminu i wymaga pisemnego uwierzytelnienia.
- Dane wskazane w ust. 1 pkt. 1 i 2 są niezbędne do wprowadzenia do Systemu Monitorowania EFS oraz wydania zaświadczenia.
- Do udziału w projekcie zostaną zakwalifikowane wyłącznie osoby, które podadzą komplet danych wskazanych w ust. 1 pkt. 1 i 2.
- Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych uczestników/uczestniczek projektu zawierają załączniki do niniejszego regulaminu:
- Załącznik nr 1 w zakresie danych określonych w ust. 1 pkt 1,
- Załącznik nr 3 w zakresie danych określonych w ust. 1 pkt 2.
- Dokumenty rekrutacyjne nie podlegają zwrotowi i są przechowywane przez okres wymagany w decyzji o dofinansowanie dla prawidłowego rozliczenia projektu.
- Dopuszcza się możliwość poprawy lub uzupełnienia złożonych dokumentów w trakcie trwania drugiego etapu rekrutacji.
- Nieuzupełnienie na wniosek biura projektu braków w dokumentacji skutkować będzie odrzuceniem kandydata/kandydatki i skreśleniem z listy osób zakwalifikowanych do projektu.
- Rekrutacja uczestników do projektu jest realizowana z uwzględnieniem zasady równości szans i niedyskryminacji w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasadą równości szans kobiet i mężczyzn.
- W celu realizacji założeń zasady równości szans i niedyskryminacji, Realizator zapewni pełną dostępność dla osób z niepełnosprawnościami (bez względu na rodzaj i stopień niepełnosprawności) w zakresie oferowanego wsparcia.
- Każdy potencjalny uczestnik/uczestniczka będzie oceniany/na według identycznych kryteriów.
- O zakwalifikowaniu się do projektu kandydat/ka zostanie poinformowany/a za pomocą poczty elektronicznej na adres e-mail podany w karcie zgłoszeniowej w pierwszym etapie rekrutacji.
- Osoby z list rezerwowych będą kwalifikowane w przypadku rezygnacji osób z list podstawowych.
- Kandydaci z listy rezerwowej zostaną zakwalifikowani do Projektu według kolejności zgłoszeń.
§ 6
Zasady monitoringu osób uczestniczących w projekcie
- Osoby uczestniczące w projekcie są zobowiązane do udziału w zajęciach, przez co najmniej 90% czasu trwania szkolenia.
- Obecność na szkoleniu stacjonarnym będzie potwierdzana poprzez złożenie podpisu na liście obecności w dniu szkolenia.
- Obecność na szkoleniu online będzie rejestrowana automatycznie w platformie szkoleniowej.
- W przypadku nieobecności dłuższej niż 10% czasu trwania szkolenia, uczestnik/czka jest zobowiązany/a do zaliczenia opuszczonych zajęć w uzgodnieniu z prowadzącymi dane zajęcia oraz specjalistą ds. szkoleń w ROM-E „Metis”.
- Osoby uczestniczące w zajęciach stacjonarnych są zobowiązane do potwierdzania otrzymania poczęstunku w trakcie szkolenia.
- Osoby uczestniczące w projekcie zobowiązane są do wypełniania ankiet monitorujących i ewaluacyjnych zarówno w trakcie trwania projektu, jak i po jego zakończeniu.
- Osoby uczestniczące w projekcie powinny niezwłocznie poinformować realizatora o wszelkich zmianach dotyczących danych zawartych w dokumentach rekrutacyjnych, zwłaszcza takich jak: zmiana miejsca lub utrata zatrudnienia, zmiana danych adresowych i kontaktowych.
- Informacje, o których mowa w ust. 1 – 7, będą wykorzystywane przez realizatora do celów sprawozdawczych wobec Lidera projektu.
§ 7
Uprawnienia, obowiązki i odpowiedzialność osób uczestniczących w projekcie
- Każda osoba uczestnicząca w projekcie jest uprawniona do otrzymania wsparcia, o którym mowa w § 3 niniejszego Regulaminu.
- Osoby uczestniczące w projekcie są zobowiązane do:
- zapoznania się z niniejszym Regulaminem i jego przestrzegania,
- złożenia kompletu dokumentów rekrutacyjnych, o których mowa w § 5 niniejszego Regulaminu,
- uczestnictwa w zajęciach zgodnie z harmonogramem przesłanym przez Realizatora na adres e-mail podany w formularzu zgłoszeniowym,
- poddawania się monitorowaniu i ewaluacji zgodnie z zasadami wymienionymi w § 6.
- Osoba uczestnicząca w szkoleniach ponosi odpowiedzialność za szkodę w mieniu Realizatora i jego podwykonawców oraz za szkodę na osobie wyrządzoną w związku z uczestnictwem w szkoleniu, powstałą z jej winy.
- Osoby uczestniczące w projekcie wyrażają zgodę na upublicznienie własnego wizerunku w ramach projektu i do celów promujących projekt.
- W przypadkach uzasadnionych chorobą bądź też innym zdarzeniem losowym, możliwa jest rezygnacja uczestnika/uczestniczki z udziału w projekcie.
- Rezygnację z udziału w projekcie należy zgłosić pisemnie specjaliście ds. szkoleń na adres e-mail obserwatorium@metis.pl,
- W przypadku nieobecności powyżej 50% czasu trwania szkoleń uczestnik/czka zostanie skreślony/a z listy osób zakwalifikowanych do projektu.
- W przypadku rezygnacji z udziału w projekcie lub skreślenia z listy uczestników/czek szkolenia, wolne miejsce zajmie pierwsza osoba z listy rezerwowej zgodnie z zasadami zawartymi w § 5.
§ 8
Postanowienia końcowe
- Integralną część Regulaminu stanowią załączniki:
- Załącznik nr 1 – Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych uczestników szkoleń realizowanych przez Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny „Metis” w Katowicach,
- Załącznik nr 2 – Zgłoszenie na formy doskonalenia (wzór formularza online),
- Załącznik nr 3 – karta udziału w projekcie „Śląskie. Obserwatorium edukacji”.
- Kwestie nieobjęte niniejszym Regulaminem będą rozstrzygane przez realizatora w porozumieniu z Liderem projektu.
- Decyzje Realizatora są ostateczne i nie przysługuje od nich odwołanie.
- Realizator zastrzega sobie prawo dokonywania zmian treści Regulaminu.
- Regulamin jest dostępny na stronie internetowej www.metis.pl w zakładce dotyczącej projektu „Śląskie. Obserwatorium edukacji”.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem 3 października 2024 r.
